BERKONFLIKLAH SECARA FITRAH
RUMAH tangga sering dikaitkan dengan
konflik dan perceraian (talak). Menurut pandangan pakar motivasi dan ahli
agama, permasalahan antara suami isteri adalah asam garam dalam kehidupan
berumah tangga.
Perkahwinan
adalah gabungan emosi, fizikal dan mental yang akan teruji apabila bersama-sama
melayari satu perkongsian. Konflik rumah tangga juga harus dipandang sebagai
ujian dan amanah ALLAH S.W.T. Ia umpama hujan yang turun, jika mampu ditampung
akan menjadi tasik atau kolam tetapi jika tidak... akan terjadilah banjir.
Konflik juga adalah ujian ketakwaan dan kesabaran untuk menempatkan diri di
sisi ILAHI.
Terdapat
satu pepatah pujangga silam, diungkap dalam bentuk munajat kepada ALLAH S.W.T:
Ya ALLAH... Aku bermohon kepada-MU
kebahagiaan
Namun ENGKAU berikan aku masalah
Baru kini kufahami
Tiada kebahagiaan melainkan selepas aku melepasi deritanya masalah.
Namun ENGKAU berikan aku masalah
Baru kini kufahami
Tiada kebahagiaan melainkan
Terdapat
pepatah Melayu yang sering menjadi rujukan tentang konflik rumah tangga yang
harus dilalui dengan tenang, tanpa menganggapnya sebagai sesuatu yang
mendukacitakan. Antaranya, `Sedangkan lidah lagikan tergigit, inikan pula suami
isteri’ dan ‘Buang yang keruh, ambil yang jernih’.
Bagi
pasangan bakal pengantin, konflik rumah tangga merupakan sesuatu yang pasti akan ditempuh. Persiapkanlah diri untuk
menghadapi apa jua dugaan dengan
keutuhan spiritual, ilmu dan iman. Bagi pasangan suami isteri, apabila terjadi
konflik, penyelesaiannya haruslah diusahakan dengan kesabaran dan doa tulus
memohon petunjuk serta kekuatan daripada ILAHI.
Di
samping itu, usaha yang menepati fitrah adalah perlu agar solusinya mudah
diterima dan mengelakkan ketegangan berterusan. Penyelesaiannya sudah tentulah
bukan berupa sebuah perceraian atau dengan lain perkataan pelarian daripada
fenomena tersebut.
Pada
pengamatan saya, kebanyakan permasalahan atau konflik yang terjadi bermula
dengan perselisihan atau silap faham. Walaupun kita sering mendengar bentuk
konflik rumah tangga seperti nusyuz (derhaka), syiqaq (kejahatan kedua pihak)
ataupun dharar (penderaan/ penganiayaan) sebagai suatu kesalahan tetapi proses
memahami definisi dan konteks ketiga-tiga bentuk kesalahan tersebut sering
tersilap erti oleh pihak suami dan isteri.
Nusyuz
pada keputusan seorang suami sering kali dinafikan oleh isteri, begitu juga
adakalanya dharar yang dilakukan oleh suami selalunya diakui mempunyai alasan
kukuh atau bersebab, menyebabkan suami tidak merasakan dirinya melakukan
sebarang kesalahan terhadap si isteri.
Apatah
lagi konflik dalam bentuk syiqaq, yang secara jelasnya kelihatan sama-sama
melakukan kesalahan terhadap pasangan namun hakikatnya kedua-dua pihak tersilap
mentafsirkan keputusan dalam pemikiran yang berbeza.
Alangkah
malangnya apabila banyak kes yang diheret ke mahkamah hanyalah berpunca
daripada silap faham. Jelasnya, mahkamah adalah tempat perbicaraan orang yang
melakukan kesalahan, bukannya kesilapfahaman. Silap faham seharusnya
dijernihkan di dalam rumah sendiri tanpa perlu mendedahkan pertikaian di
khalayak ramai. Ini kerana `keributan’ akan semakin menzahirkan kekeliruan dan
kenaifan diri kita dan pasangan.
Lantaran
itu, tidak hairanlah betapa kes tuntutan perceraian di mahkamah syariah semakin
melambak-lambak tanpa dapat diselesaikan dengan mudah. Para hakim sendiri tidak
mampu menetapkan sebarang hukuman kerana tidak dapat menemui kesalahan yang
jelas, menyebabkan kes tertangguh dan diketepikan kepada autoriti pendamai
(sulh).
Kaedah
memahamkan hakikat fitrah ini amat penting dijelaskan di peringkat sulh bagi
tujuan penyembuhan dari dalam, berkekalan dan semula jadi. Tanpa dijelaskan
ilmu sebegini, masing-masing akan terus didesak dengan rasa ego tanpa melihat
keindahan perdamaian dan pengharmonian serta sinergi positif antara suami
isteri.
Banyak kajian dijalankan bagi mengenalpasti faktor
konflik dalam rumah tangga. Ini bertujuan
memudahkan mencari penyelesaian dan mengembalikan keharmonian rumah
tangga. Menurut kajian penyelidik Institut Kefahaman Islam
Malaysia (IKIM), antara faktor yang mudah mencetuskan konflik sehingga kepada perceraian adalah
apabila:
1. Perhubungan
dan komunikasi lemah
2. Ketidakupayaan
menangani konflik dan perselisihan pendapat
3. Kaedah
penyelesaian masalah yang lemah
4. Ketidakadilan
pembahagian tugas
5. Kurang
sokongan emosi
6. Ego
menerima perbezaan individu
7. Terlalu
bergantung kepada orang lain
Kementerian
Pembangunan Wanita dan Masyarakat (2005) pula menyenaraikan faktor utama
berlaku perceraian adalah campur tangan orang ketiga ataupun rakan sekerja.
Secara mudahnya, kita boleh memahami faktor ini adalah barangkali penyebab,
tetapi setiap faktor penyebab semestinya mempunyai solusi.
Tugas
suami isteri yang telah berjanji setia sehidup semati dalam akad perkahwinan
mereka adalah melayarkan bahtera kehidupan meredah segala gelombang yang
mendatang dengan penuh kecekapan, kecekalan dan kesabaran.
Malah sejak dahulu lagi, banyak pandangan serta
pengamatan golongan bijak pandai merumuskan permasalahan rumah tangga
disebabkan oleh:
1. Kekeliruan
dan kedangkalan ilmu agama
2. Kelemahan
asas persediaan perkahwinan
3. Kurang
bimbingan golongan tua/dewasa
4. Kesempitan
kewangan atau masalah ekonomi
5. Kawalan keterlaluan/kongkongan ibu bapa
6. Kelemahan
komunikasi yang tidak telus
Modul
Bersepadu Pra Perkahwinan Islam oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)
menggariskan beberapa faktor krisis rumah tangga boleh terjadi disebabkan
beberapa situasi. Modul ini mencadangkan usaha yang perlu ditangani dan
dipelajari kaedah pengurusannya secara bijak.
Antara faktor
yang dibincangkan ialah:
1. Budaya hidup bujang masih juga
diteruskan oleh suami atau isteri walaupun sudah mempunyai keluarga sendiri.
Budaya begini akan menyebabkan pasangan kita hidup secara berasingan dan boleh
menyebabkan mudahnya berlaku perselisihan faham.
2. Kefahaman
tentang ilmu agama berhubung kehidupan berumah tangga kurang ataupun hidup
dalam norma-norma di luar batasan yang dianjurkan oleh syariat.
3. Pengurusan
ekonomi rumah tangga yang lemah.
4. Pengamalan
cara hidup yang terkeluar dari
landasan tuntutan Islam seperti minum arak, judi dan dadah.
5. Pengurusan
komunikasi di antara suami isteri mahupun keluarga dan jiran tetangga tidak
menepati tuntutan cara hidup Islam.
6. Adakala
juga akibat daripada tidak menjaga aspek pengurusan kesihatan menyebabkan
hubungan rumah tangga terjejas.
7. Faktor
masalah peribadi yang tidak dapat dikongsi dan diselesaikan bersama juga
menjurus kepada rentetan permasalahan
dan seterusnya menimbulkan selisih faham yang berterusan.
8. Kegagalan
menguruskan tumpuan waktu kerjaya, sosial dan rumah tangga juga menjadi
penyebab kepada keruntuhan institusi rumah tangga. Lebih memberi tumpuan
kerjaya atau kadangkala tidak memahami budaya kerjaya pasangan juga antara
faktornya.
9. Pengaruh
luaran daripada rakan-rakan dan pihak ketiga yang lain juga menyebabkan mudah
berlaku silap faham.
Faktor-faktor
ini adalah antara masalah komunikasi dan punca konflik rumah tangga.
Dr.
Robiah K. Hamzah, seorang motivator mengaitkan kelemahan komunikasi sebagai
faktor konflik dan menggariskan beberapa teknik penting dalam komunikasi iaitu:
• Niat
yang ikhlas
• Memahami
suasana semasa
• Mesra,
ceria dan senyum
• Bersemuka
• Beri
perhatian dan menghargai pasangan
• Bahasa
yang mudah difahami
• Lemah
lembut
• Tidak
menyakiti hati
• Boleh
menarik perhatian
• Peramah
• Berhikmah
• Nasihat
yang baik
• Beradab
Beliau
melihat faktor komunikasi adalah aspek terpenting yang perlu difahami dan
diamalkan dengan bijak bagi menjamin
kerukunan rumah tangga.
Secara
umumnya, setiap kita memiliki hasrat positif untuk mempraktikkan teknik-teknik
yang baik sebagaimana digariskan. Namun dalam interaksi suami isteri,
adakalanya tindakan kita boleh disalah ertikan atau banyak kali juga berlaku
tidak dihargai oleh pasangan kita. Ini kerana persepsi dan harapan terhadap
tindakan tersebut tidak berada di atas landasan yang diinginkan oleh pasangan
kita.
Niat
tidak boleh dikesan dari luaran, malah kerap berlaku keihklasan kita yang
disalah ertikan. Istilah memahami bagi suami dan memahami bagi isteri adalah
dua definisi yang amat berbeza. Begitu juga cara menunjukkan kemesraan. Bahasa,
apatah lagi.
Kita
sering temui... ada isteri yang cukup mudah tersentuh dengan bahasa teguran
suami tetapi bagi suami pula, itu adalah semata-mata kerana kasih sayang dan
bukan bertujuan untuk menyakitkan hati. Inilah yang kerap terjadi; teguran suami
adakala boleh dianggap ugutan ataupun tekanan oleh isteri. Dan kesannya...
merajuk berpanjangan!
Manakala
cara menarik perhatian si isteri seperti merajuk, membebel ataupun memberontak
tidak mudah difahami oleh suami. Malah lebih menakutkan apabila tindakan
sebegini difahami oleh suami sebagai melawan dan derhaka (nusyuz) sehingga
menimbulkan konflik yang lebih besar tanpa kesudahan. Inilah di antara
perlakuan yang menjadi asam garam dalam kehidupan rumah tangga disebabkan
faktor asasnya iaitu perkongsian
antara dua spesies berbeza; lelaki dan wanita.
Dalam
al-Quran, ALLAH menegaskan enam prinsip sebagai kaedah komunikasi yang baik
iaitu qaulan sadida (tuntas), qaulan baligha (difahami), qaulan layyina (lemah
lembut), qaulan karima (cara positif), qaulan ma’rufa (isu-isu kebaikan) dan
qaulan maisura (mudah).
Enam
ciri ini disebut secara langsung yang digabungkan dengan terma percakapan atau
komunikasi iaitu ‘qaulan’ menunjukkan karakter komunikasi yang baik dan
menepati fitrah menurut Yang Maha Pencipta.
Persoalannya;
pengertian tuntas, difahami, lemah lembut atau positif didefinisikan secara
berbeza oleh suami dan isteri, tanpa mengenali kekuatan dan kelemahan fitrah ciptaan diri.
Umpamanya,
suami merasakan telah menggunakan bahasa yang dikira amat mudah difahami dan
lembut, tetapi isteri cukup sukar memahami malah tersentuh pula dengan cara
penyampaian suami yang dianggap tidak menghargainya.
Banyak
konflik rumah tangga yang berakhir dengan perceraian bukanlah berasaskan
kesalahan yang dilakukan oleh mana-mana pihak sama ada suami atau isteri,
tetapi lebih banyak berpunca daripada salah faham. Ini terjadi disebabkan
faktor perbezaan tujuan perlakuan dengan maksud perlakuan yang difahami.
Tidak
dinafikan, teori ini mudah difahami dan boleh dipraktiskan dalam hubungan suami
isteri. Persoalannya; definisi setiap tindakan yang dianjurkan kepada pasangan
kita mungkin tidak difahami atau disalah fahamkan lantaran perspektif kita yang
berbeza. Sehingga bila pun, teknik yang dianjurkan ini dianggap tidak berjaya.
Lemah
lembut bagi lelaki barangkali telah maksimum, tetapi kemungkinan tidak pun mencapai
aras minimum pada perspektif wanita. Inilah di antara contoh yang mudah terjadi
salah faham sehingga membawa kepada rasa tidak dihargai dan kecewa. Perbezaan
ini disebabkan faktor berbezanya pemikiran suami dan isteri, minat, tarikan dan
emosi.
Rasulullah
pernah menggariskan fitrah lelaki sebagai insan yang meminati kecantikan wanita
sedangkan tarikan wanita adalah pada kelembutan dan keprihatinan lelaki
terhadapnya
Perbezaan memahami peranan suami isteri juga menjadi
punca tidak puas hati dan menyuburkan ego masing-masing. Dalam menjamin
keharmonian yang memberi ketenangan serta keselesaan kedua-dua pihak (saling
melengkapi), suami dan isteri perlu
bekerjasama dan bukannya melakukan kerja yang sama. Ini akan mengelakkan rasa
iri hati, kecewa dan tidak menghargai sumbangan pasangan serta bosan dengan
tanggungjawab. Adakala kita sendiri melangkaui peranan fitrah yang ditetapkan
oleh ALLAH kepada kita sebagai suami dan isteri.
Kesimpulannya,
jika ditinjau kembali permasalahan yang sering dihadapi, sebenarnya ia
bukanlah suatu kesalahan yang perlu dimaafkan atau tidak tetapi lebih berbentuk
kesalahfahaman yang hanya perlu difikirkan sama ada untuk menerima realitinya
atau buat-buat tidak faham. Dalam maksud lain, masing-masing yang tidak
menerima realiti fitrah diri dan pasangan serta kekal berterusan dengan rasa
ego.
Konflik adalah asam garam kehidupan berumah tangga. Perumpamaan seniman negara Tan Sri
P. Ramlee menyebut, ‘Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri’.
Begitulah sinonimnya konflik yang tidak dapat lepas lari dalam sesebuah ikatan
perkahwinan.
Menurut
kajian penulis psikologis tersohor, Dr. John Gray (2005) di Amerika, dikatakan
3⁄4 perkahwinan berakhir dengan perceraian. Dalam pemikiran barat, perkahwinan
dan perceraian tidak lebih daripada aktiviti dokumentasi, lantaran itulah
perceraian disebut sebagai akhir sebuah perkahwinan.
Namun
dalam Islam, perceraian adalah konflik, asam garam kehidupan yang barangkali
paling pahit berbanding bentuk konflik yang lain. Apa yang pasti, ia memerlukan
penyelesaian menerusi tempoh idah yang disyariatkan.
Di
Malaysia, peningkatan kes perceraian meningkat sebanyak 67.4% dalam masa sepuluh
tahun sejak 1998-2008. Barangkali ini tidak perlu dibimbangkan jika melihat
kepada pertambahan bilangan populasi umat Islam dan juga peningkatan bilangan
perkahwinan dalam tempoh yang sama.
Namun
secara umumnya, tiga tahun terakhir menunjukkan statistik perceraian yang membimbangkan
iaitu pertambahan kes sebanyak 19, 463 (2006) meningkat kepada 20, 529 (2007)
dan meningkat lagi kepada 22, 289 (2008).
Pada
perspektif yang lain, kes rujuk pula adalah sebaliknya; menurun dari 14.9%
daripada kes perceraian pada 1998 menemui solusi rujuk manakala hanya 11.5%
sahaja berbanding daripada kes perceraian pada 2008. Senario terkini dalam
masa tiga tahun terakhir; purata kes yang menemui penyelesaian rujuk adalah
sekitar 7.75% setiap tahun.
Walau
bagaimanapun, purata peningkatan kes perceraian dalam tempoh tiga tahun
terakhir iaitu pada tahap 7.25% adalah masih membimbangkan dan mengatasi purata
peratusan peningkatan perkahwinan iaitu sekitar 6.75% setiap tahun.
Secara
kasar, kita dapati hampir 17% daripada bilangan perkahwinan menemui perceraian.
Kita amat mengharapkan agar statistik perceraian akan lebih menurun dan
kesedaran menyelesaikan konflik sebegitu dengan solusi rujuk akan lebih
meningkat. Konflik seharusnya boleh ditangani dengan kefahaman tentang karakter
pasangan; lelaki dan wanita yang diciptakan oleh ALLAH untuk menyempurnakan
kelemahan pasangan masing-masing.
Barangkali
terdapat solusi terhadap pelbagai permasalahan rumah tangga bermula dengan
pengurusan kesihatan, pengurusan masa, pengurusan kewangan, pengurusan
keibubapaan ataupun pengurusan stres sebagaimana yang dianjurkan dalam modul
kursus pra-perkahwinan Islam kebangsaan. Namun, fokus kita melihat kepada
platfom yang lebih asas iaitu pengurusan diri sendiri; solusi yang tidak
mengaitkan aspek orang lain dan tidak membabitkan kos kewangan dan sebagainya.
Jika diamati secara mendalam, kebanyakan masalah yang
melanda dan mengganggu keharmonian hidup bersama bukanlah disebabkan oleh kesalahan tetapi lebih merupakan
kesalahfahaman. Alasan biasa pasangan yang berhadapan dengan konflik
berpanjangan; misalnya tiada persefahaman, tidak boleh hidup bersama, tidak
betah tinggal sebumbung atau tidak sehaluan.
Ramai
psikologis mahupun kaunselor mencadangkan teknik pengurusan stres adalah dengan
saling memahami, menyedari keadaan diri sendiri dan juga pasangan, mengenali
punca dan segera menyelesaikan serta bertoleransi di antara satu sama lain.
Saranan ini sering dilaksanakan oleh setiap suami isteri yang berkonflik dengan
cara yang wajar, namun ramai yang kecewa dan terkilan dengan pengorbanan yang
telah dibuat terhadap pasangannya.
Perceraian
sering dianggap penyelesaian oleh banyak pihak sehinggakan para ilmuwan dan
kaunselor rumah tangga juga menyifatkan perpisahan adalah penyelesaian alternatif
yang terakhir. Sebenarnya perceraian bukanlah kemuncak dan penghujung segala
penyelesaian. Pada perspektif yang lebih jelas, konflik ke arah perceraian
mahupun perceraian itu sendiri adalah permasalahan yang perlu diselesaikan. Ada
yang menyangka perceraian adalah penyelesaian namun hakikatnya perceraian
sendiri memerlukan penyelesaian.
Banyak
perceraian berlaku bukan sebagai penyelesaian tetapi atas dasar silap faham,
ketidaksengajaan dan keterlanjuran yang ruang penyelesaiannya masih terbuka dan
harus diambil segera. Jangan biarkan perceraian terjadi sebagai penyelesaian
yang tidak berkesudahan. Inilah
hikmah idah dan rujuk dalam hukum Islam.
Beberapa
realiti yang tidak dapat kita nafikan dalam kehidupan perlu difahami dan
diterima. Kita tidak mampu mengubah fitrah ataupun sunnah alam. Perkahwinan
yang diperintahkan oleh ALLAH adalah pemantapan diri kita dengan adanya
pasangan yang melengkapkan, bukannya persaingan sama ada suami atau isteri
lebih baik.
Perkahwinan
adalah di antara lelaki dan wanita yang sememangnya berbeza sejak azali, malah
Rasulullah s.a.w pernah menegaskan betapa seorang suami tidak akan boleh diubah
menjadi isteri. Hidup bahagia dengan menghargai perbezaan dan saling menyumbang
adalah lebih mudah difahami dan membahagiakan berbanding sakit mencari titik
persamaan yang berhadapan dengan kesamaran.
Suami
yang sedar bahawa isterinya wanita, pasti tidak akan berasa terbeban untuk
memenangi hatinya, tetapi lebih bersifat menghargai dan secara tidak langsung
akan mendapat refleks yang serupa daripada isteri yang sedar bahawa suaminya
adalah lelaki. Kefahaman sebegini pasti membawa keharmonian rumah tangga yang
berkekalan.
Dari
keseluruhan kajian dan pandangan yang saya rujuk, ia semakin memberi gambaran
betapa masalah rumah tangga sebenarnya terdiri dari faktor dalaman atau fitrah
diri. Manakala faktor lainnya pula adalah berbentuk luaran.
Kebanyakan
faktor luaran adalah disebabkan masalah kewangan, persekitaran, campur tangan
orang lain, kelemahan komunikasi atau kerjaya. Hampir semua permasalahan yang
menimbulkan perselisihan faham dan konflik rumah tangga mudah dielakkan dengan
menghindarkan diri dari elemen luaran.
Faktor
kewangan umpamanya, boleh di-fikirkan penyelesaian menerusi sumber bantuan
ataupun dengan memilih pasangan yang berada. Begitu juga persekitaran, jiran
ataupun pengaruh rakan boleh dielak dengan memulakan kehidupan yang berasingan
jauh daripada pengaruh mereka. Tahap pendidikan dan penguasaan ilmu agama juga
masih boleh diselesaikan dengan memilih bakal pasangan kita yang berpendidikan
tinggi dan berilmu agama, umpamanya. Punca-punca stres juga boleh diselidiki
dan dielakkan.
Namun,
apa yang lebih sulit dihadapi adalah faktor dalaman diri kita. Antara faktor
dalaman diri sebagaimana yang dijelaskan oleh pakar psikologi, pakar agama dan
motivator ialah sifat ego, budaya hidup yang berbeza dan tidak memahami jiwa
pasangan. Ini kerana ia sebati dalam diri setiap insan yang bergelar lelaki dan
wanita. Dan apa yang pasti, kita tidak ada pilihan untuk mengelak daripada
mengahwini lelaki ataupun wanita.
Faktor
dalaman ini tidak boleh dielakkan sama sekali. Ia hanya boleh difahami dan
diuruskan secara bijaksana. Seorang isteri tidak ada pilihan untuk memilih
suaminya yang tidak memiliki faktor fitrah seorang lelaki. Begitu juga seorang
suami yang terpaksa menerima kehadiran isterinya yang penuh dengan sifat fitrah
wanita.
Lalu,
konflik fitrah ini perlu diterima dan dihadapi seadanya. Konflik dalam rumah
tangga kita akan terus wujud tetapi kefahaman kita tentang fitrah diri yang
tepat harus dibongkar secara terperinci untuk menjadi platform kukuh kepada
pemulihan konflik tersebut secara efektif dan semula jadi.
Sebagai renungan bersama, saya titipkan beberapa realiti
yang sering berlaku sekitar kehidupan kita.
Kebanyakan
pasangan suami isteri mengimpikan ikatan perkahwinan yang terhindar dari rasa
kecewa, putus asa, sedih dan marah. Tetapi sedarkah kita bahawa perkahwinan
merupakan ikatan sumpah setia berkorban untuk mengharungi gelombang dan onak
duri kehidupan yang lebih hebat berbanding sebelum berkahwin?
Masalah
hidup akan terus wujud ditambah pula dengan masalah pasangan kita. Pada masa
yang sama, pasangan kita sendiri akan menambahkan lagi konflik dan menjadikan
pertambahan lebih tiga kali ganda daripada hidup sendiri.
Ramai
suami mendakwa sukar menasihati atau menegur isteri sedangkan tanggungjawab
mengajar, mendidik dan menasihati isteri secara terang-terangnya adalah tugas
suami. Malah, ramai isteri inginkan suami menasihati dan mendidik mereka.
Namun, ia berakhir dengan kekecewaan kerana pada persepsi kefahaman isteri
(yang tidak serupa dengan persepsi suami) mendapati suami bukannya mendidik
tetapi berterusan menghukum dan memarahi.
Manakala
suami yang menasihati dan mendidik isteri pula sentiasa mendapati isterinya
melawan dan memberontak. Apapun, sepanjang saya bertemu dengan wanita sama ada
yang belum berkahwin ataupun sudah berkahwin, rata-ratanya bersetuju bahawa
melawan kata suami tanpa sebab syar’ie, hukumnya haram dan statusnya derhaka.
Isteri
yang terguris dengan teguran suami
terus bergegas masuk, menguncikan diri di dalam bilik. Suami yang berasa
tercabar dengan tindakan isteri menyuruh isterinya keluar. Berdasarkan kajian,
majoriti wanita apabila ditanya, mengaku tidak akan keluar sebaliknya terus melancarkan
`misi merajuk dan menanti untuk dipujuk’.
Kenyataannya,
kebanyakan isteri yang sedang merajuk tidak akan menurut kata suami kalau tidak
dipujuk dengan cara yang memenuhi cita rasa dan kehendaknya. Apa-apapun,
tindakan sebegini tetap dianggap derhaka dan hukumnya adalah berdosa!
Ramai
isteri mengambil tindakan menyerupai ciri-ciri derhaka kepada suami sedangkan
semua isteri yang melakukan tindakan sebegitu (yang saya temui) mengaku tidak
terlintas di hati mereka untuk melawan atau menderhakai suami. Isteri yang
merajuk umpamanya, memberontak dan melawan semata-mata untuk menarik perhatian si suami.
Malah
jika ditanya, kebanyakan isteri mendakwa bahawa mereka tidak suka melawan dan
hanya mendiamkan diri jika terasa hati dengan tindakan suami. Namun apabila
ditanya kepada suami apakah benar isteri akan mendiamkan diri, kebanyakan suami
mengakui tercabar dengan tindakan isteri yang mengambil tindakan acuh tidak
acuh, memuncungkan mulut, melarikan diri ke dalam bilik atau mendiamkan diri
seolah-olah suami tidak wujud di hadapannya.
Ini
semua ditafsirkan sebagai memberontak dan menentang suami. Mendiamkan diri, membuat
mimik muka yang membosankan atau mogok tidak memasak akan lebih menimbulkan
kemarahan suami, meskipun tujuan asalnya adalah untuk menagih perhatian,
pujukan dan belaian. Persoalannya, apakah wujud konsep derhaka yang dibenarkan
dan tidak berdosa ketika waktu merajuk? Fikir-fikirkanlah...
No comments:
Post a Comment