Sunday, December 18, 2011

Fragmen 3 : KAU HADIR DALAM MUNAJATKU


BERBEKAL DENGAN CUKUP?
Tidak terjejas khazanah ILAHI
Andai kekayaan dikongsi
Makin subur makin diberkati


Tiga Alam       
dunia ialah alam rendah. Dunia ialah tempat persinggahan. Dunia ialah ladang. Kita pula ialah musafir yang singgah di alam rendah ini dalam perjalanan ke alam abadi. Di pertengahannya, ada jambatan yang bernama alam barzakh.
Jadi, bagaimana kita menanggap perjalanan dan persinggahan kita di alam rendah ini? Sesiapa yang sudah tahu proses perjalanan ini tentulah sudah mula membuat persediaan. Dan jika ini kali pertama anda mengetahui tentang alam rendah, jambatan dan alam abadi, tidak mengapa. Persediaan boleh dimulakan saat ini.
Jika hendak diukur, usia kita di alam rendah tidaklah lama walaupun kita meninggal pada usia 100 tahun. Cuba kira sudah berapa lama nenek moyang kita meninggal? Sejak dari tarikh kematiannya itu hingga ke hari ini, maka itulah tempohnya mereka sudah berada atas jambatan atau alam barzakh. Dan bayangkan pula dunia belum kiamat. Mulai hari ini hingga ke hari kiamat, berapa lama lagi mereka akan berada di alam barzakh? Adakah 100 tahun, sama seperti usia mereka hidup ataupun lebih?
Kemudian, bandingkan pula tempoh masa untuk berada di alam akhirat yang sifatnya kekal abadi. Sedangkan sehari di alam akhirat sama seperti 500 tahun tempoh di dunia. Bagaimana? Bagaimana kita hendak tinggal di alam barzakh dan alam akhirat dalam keadaan sejahtera, aman, sentosa dan bahagia?
ALLAH Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Perrsinggahan sementara kita di alam rendah adalah untuk membuat persediaan, menyediakan bekal dan menyemai benih amal. Betapa kasih dan sayangnya ALLAH  S.W.T kepada kita kerana kita tidak perlukan masa yang terlalu panjang untuk membuat persediaan, menyediakan bekal dan menyemai benih amal. Sedangkan persediaan dalam masa singkat ini sudah cukup untuk menampung kehidupan kita di alam abadi nanti.
ALLAH S.W.T tidak mahu memberatkan hamba-NYA. Oleh kerana itulah amalan yang kecil sekalipun akan mendapat pahala berganda-ganda seperti pahala sedekah. Contoh lain pula adalah diam daripada bercakap kotor, berzikir dalam hati ataupun mengalih sesuatu yang menghalang atau membahayakan perjalanan orang lain seperti duri, kayu atau kulit pisang.
Sabda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud,
“Dan perkataan yang baik itu sedekah dan setiap langkah untuk pergi solat itu sedekah dan engkau membuang bahaya dari jalan juga sedekah.” - Muttafaq Alaih
Sementara dosa pula tidak diganda. Satu maksiat satu dosa tetapi saiz dosa itu sungguh besar. Satu dosa lebih besar dan lebih berat daripada sebuah gunung.
Sebahagian daripada amal yang kita lakukan ketika di alam rendah, sama ada amal baik atau amal jahat akan membuahkan manfaat dan kesannya ketika di alam barzakh. Contohnya, penderhakaan kepada ibu bapa, sedekah, wakaf dan ilmu yang kita ajar lalu diamalkan oleh orang lain.
Semua hasil amalan yang kita buat ketika di alam rendah akan dituai sepenuhnya di alam akhirat kelak. Pada masa inilah hisab akan berlangsung dan balasan diberi setimpal dengan amalan.

Bimbang Harta Berkurangan     
Setiap hari, dua malaikat turun ke bumi. Salah seorang daripada mereka berkata, “Ya ALLAH...  gantilah harta orang yang bersedekah di jalan-MU dengan rezeki yang lebih banyak. Sedangkan yang seorang lagi berkata, “Ya ALLAH... binasakanlah harta orang yang menahan hartanya untuk di-sedekahkan.”
Seseorang yang diberikan kekayaan oleh ALLAH S.W.T dan tidak membayar zakat kekayaannya, maka pada hari kiamat kekayaannya akan diubah menjadi ular beracun dengan dua tanda hitam di atas matanya. Ular itu akan melilit lehernya dan berkata, “Akulah kekayaanmu, akulah hartamu.”
Selepas menceritakan kebenaran yang mengerikan ini, Rasulullah s.a.w membaca ayat ALLAH S.W.T yang membawa maksud,

“Dan jangan sekali-kali orang yang bakhil dengan harta benda yang telah dikurniakan ALLAH kepada mereka dari kemurahan-NYA menyangka bahawa keadaan bakhilnya itu baik bagi mereka. Bahkan ia adalah buruk bagi mereka. Mereka akan dikalungkan (diseksa) dengan apa yang mereka bakhilkan itu pada hari kiamat kelak. Dan bagi ALLAH jualah hak milik segala warisan (isi) langit dan bumi. Dan (ingatlah), ALLAH Maha Mengetahui dengan mendalam akan segala yang kamu kerjakan.” - Surah Ali Imran: 180
Dalam hadis lain, Rasulullah s.a.w berkata bahawa zakat itu asalnya adalah untuk memaksa orang yang kikir mengeluarkan hartanya. Jika tiada sedekah wajib (zakat) nescaya orang yang bakhil lagi kikir enggan memberi walau sedikit pun daripada hartanya kepada orang lain.

Hulur Derma Sembunyi Tangan     
Ada orang suka menderma. Ada orang suka men-cari glamor melalui dermanya. Ada pula orang yang tidak mahu namanya disebut-sebut sebagai dermawan. Itulah manusia. Macam-macam jenis manusia boleh kita temui sepanjang hidup kita.
Firman ALLAH S.W.T dalam Surah Al-Baqarah ayat 271 yang bermaksud,
“Jika kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang baik). Dan jika pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu beri-kan kepada orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu dan ALLAH akan menghapuskan daripada kamu sebahagian daripada kesalahan-kesalahan kamu. Dan (ingatlah), ALLAH Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan.”
Derma atau sedekah boleh dilakukan secara terbuka jika yakin kita mampu mempertahankan keikhlasan yang diniatkan sebelum menderma. Walau bagaimanapun, derma atau sedekah secara sembunyi itu lebih baik kerana urusan hati amat sukar untuk kita kendalikan. Biar ALLAH S.W.T sahaja yang menilainya kerana DIA lebih memahami maksud hati seseorang. DIA juga lebih mengetahui balasan mana paling sesuai untuk orang yang menderma secara sembunyi ini.
Kata Ibnu Abbas, ALLAH S.W.T menjadikan sedekah sunat secara rahsia lebih afdal daripada sedekah yang terang 70 kali ganda. Sedangkan sedekah yang wajib (contohnya zakat) terang-terangan lebih afdal daripada merahsiakannya 25 kali ganda. Maksudnya, jika bayar zakat tidak mengapa kita melakukannya di khalayak ramai.
Sebaliknya, jika hendak menderma kepada fakir miskin lebih baik kita melakukannya secara sembunyi. Hanya kita, ALLAH S.W.T dan penerima derma/sedekah itu sahaja yang tahu.
Tabiat kita, hendak melihat setiap perbuatan baik diberi ganjaran serta-merta. Entah dari mana tabiat ini bermula walaupun ALLAH sudah menjanjikan setiap perbuatan baik tetap akan mendapat ganjaran baik sama ada cepat atau lambat. Barangkali kerana terpengaruh dengan sesetengah bangsa yang mengamalkan tabiat ini.
Walau bagaimanapun, janji ALLAH S.W.T lebih manis. Apa sahaja yang kita dermakan itu, walaupun pada zahirnya mengurangkan harta tetapi ganjarannya kembali pada diri sendiri. Apa yang kita dermakan semata-mata kerana ALLAH S.W.T akan dinilai dan diberi ganjaran secara tunai. 

Firman-NYA:
“Dan apa jua harta yang halal yang kamu belanjakan (pada jalan ALLAH) maka (faedah dan pahalanya) adalah untuk diri kamu sendiri dan kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana menuntut keredhaan-NYA dan apa jua yang kamu dermakan dari harta yang halal, akan disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu dan (balasan baik) kamu (itu pula) tidak dikurangkan” - Surah Al-Baqarah: 272
Selain itu, ingatlah selalu bahawa kita hendaklah mengutamakan ahli keluarga dan saudara-mara terlebih dahulu jika hendak menderma kerana ini lebih baik mengikut pandangan Islam.

Dunia Tempat Berpenat Lelah     
Sudah nama pun dunia ini ladang dan tempat menyemai, tentulah kita akan berasa penat bekerja. Sambil-sambil penat berfikir dan berusaha untuk menambahkan harta, usah pula lupa berfikir dan berusaha menambahkan bekalan untuk ke alam akhirat nanti. Tingkah laku kita mestilah seimbang, untuk dunia dan akhirat.
Melebihkan akhirat tidak digalakkan oleh Islam. Nabi s.a.w membuat perbandingan antara Islam dengan agama-agama lain. Ada agama yang terlalu ‘keagamaan’ hingga melarang umatnya berkahwin sedangkan manusia ada nafsu dan perasaan. Ada agama yang melarang makan daging pada hari tertentu sedangkan manusia boleh makan semua jenis makanan yang halal mengikut keperluannya. Sedangkan Islam berada dalam keadaan sederhana yang boleh diikuti oleh semua jenis bangsa dan budaya.
Melebihkan dunia juga tidak digalakkan oleh Islam. Sebaik-baiknya, kita mengikut sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: Sebaik-baik urusan/perkara adalah bersederhana.
Jika kita menghendaki akhirat, kita akan mendapat dunia akhirat. Jika kita menghendaki dunia, kita hanya akan mendapat dunia tetapi tidak mendapat akhirat (yang bahagia). Jika kita hendak menguasai dunia, hendaklah berilmu. Jika kita hendak menguasai akhirat, hendaklah berilmu.
Tanpa ilmu, sukar sekali untuk hidup senang atas dunia, apatah lagi dunia hari ini menilai manusia berdasarkan ilmu dan kemahiran yang mereka ada untuk mendapat jawatan dan gaji yang besar.
Tanpa ilmu, semua amal ibadat kita tidak mendapat pahala penuh. Rasulullah bersabda dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan At-Tirmizi bahawa
“Kelebihan orang yang berilmu berbanding orang yang beribadat (tanpa ilmu) adalah seperti bulan dengan bintang.”
Bulan itu bercahaya sedangkan bintang tidak bercahaya. Orang yang solat dalam keadaan berilmu (tahu dan faham tentang bacaan dan perbuatan dalam solatnya) lebih baik daripada orang yang solat secara ikut-ikutan.
Orang yang menutup aurat kerana memahami hukum, tuntutan dan kelebihannya adalah lebih baik daripada orang yang bertudung sekadar mengikut fesyen. Orang yang bersedekah kerana tahu fadilat dan kebaikannya pastilah lebih baik daripada orang yang bersedekah untuk menunjuk-nunjuk dan mencari pengaruh. Begitulah juga dengan orang  yang mengetahui kelebihan ilmu dalam mencari pahala adalah lebih baik daripada orang yang tidak mengetahui kelebihan ilmu lantas mencela orang berilmu.
Sebaiknya, berpenat-lelahlah dengan amalan baik agar nanti dapat tidur dengan tenang dalam kubur. Hendak berehat, berehatlah di alam barzakh. Hendak berehat, berehatlah di dalam syurga. Jangan nanti, disebabkan sudah hidup senang-lenang di atas dunia, kita tidak dapat tidur dengan tenang dalam kubur kerana sibuk mencari-cari apakah amalan yang boleh meringankan seksaan di alam barzakh. Saat itu, segala-galanya sudah terlambat...
“Dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (daripada keaiban meminta sedekah); dan bertakwalah kepada-KU wahai orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya.” - Surah Al-Baqarah: 197
Bersambung... 
 

No comments: