Tuesday, July 19, 2011

PELANCARAN BUKU MENYELAMI PENGURUSAN UMAR ABDUL AZIZ






Pada malam,13 Julai 2011, yang lalu telah berlangsung peristiwa yang bersejarah di UiTM Pahang, Bandar Tun Razak, Jengka dengan terlaksanya program Persada Bestari.Program ini yang merupakan julung-julung kalinya diadakan merupakan daya-usaha UiTM Pahang untuk memberikan peniktirafan kepada penyelidik dan penulis di UiTM Pahang. Program ini dirasmikan oleh tokoh akademik dari UKM, iaitu Prof Dato’ Dr Roslan Abdul Syukur.Program ini turut dihadiri Rektor UiTM Pahang, Prof Madya Dr Haji Hilmi Abdul Rahman, Timbalan Rektor penyeldikan dan jaringan industri, Prof Madya Dr Azhan Hashim, pegawai-pegawai kanan UiTM Pahang, serta semua penerima anugerah.

Sempena program tersebut disempurnakan juga pelancaran buku Menyelami Pengurusan Umar Abdul Aziz, karya Prof Madya Hj Rasid Muhamad, pensyarah dari Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU), UiTM Pahang, terbitan Karya Bestari.

Pada malam tersebut juga Prof Madya Hj Rasid Muhamad, telah diobatkan sebagai tokoh penulis UiTM Pahang. Pemilihan tersebut da kaitannya dengan penulisannya Menjejaki Keindahan Islam, (2010: UPENA), dan Merintis Kecemerlangan Islam (2010: Karya Bestari).

Mengenai buku Menyelami Pengurusan Umar Abdul Aziz, merupakan karya ketujuh Prof Madya Hj Rasid Muhamad, yang membicarakan tentang keperibadian diri khalifah yang unggul ini di samping membincangkan juga amalan pengurusan yang baik yang diamalkan oleh beliau.Buku ini memfokuskan di samping nilai-nilai unggul peribadinya, juga menghuraikan prinsip dan amalan pengurusan yang dilaksanakannya.

Buku ini juga membincangkan usaha-usaha yang dilakukan oleh Khalifah Umar Abdul Aziz, dalam usaha untuk membina pentradbiran yang berintegriti, berkesan dan unggul. Dengan itu, pembaharuan yang dilakukan, dapat disempurnakan dengan jayanya.


Buku ini juga membincangkan watak khalifah Umar Abdul Aziz, yang bersfat tranformasional, yang bukan hanya mampu menguruskan pentadbiran dengan baik, tetapi melakukan pembaharuan yang amat ketara dan berkesan. Dengan usaha yang dilakukan, menjadikan negara menjadi makmur, sehinggakan tiada dari kalangan rakyatnya yang layak menerima zakat atas sebab kemiskinan!

Buku ini, sewajarnya menjadi bacaan wajib kepada pentadbir di semua peringkat, sekolah, IPT, jawbatan-jabatan kerajaan dan swasta. Gabungan antara perspektif konvensional dengan Islam, menjadikan buku ini menarik untuk dibaca.

Bahasa buku ini agak mudah, walaupun tidak menjejaskan nilai ilmu dan akademiknya. Dengan rujukan yang muktabar, serta yang terkini, menjadikan buku Menyelami Pengurusan Umar bin Abdul Aziz, sebuah buku pengurusan Islami yang baik yang perlu diberikan perhatian.

Dengan pelancaran buku tersebut, dan penganugerahan Tokoh Penulis UiTM Pahang, menjadi galakaan dan motivasi kepada penulis, Prof Madya Haji Rasid Muhamad untuk menghasilkan karya yang lebih bermutu untuk masa-masa ayang akan datang. Tahniah kepada Prof Madya Hj Rasid Muhamad, dan juga Karya Bestari yang berganding bahu dalam penghasilan karya yang bermutu.


No comments: