Monday, November 28, 2011

Fragmen AKHIR - Buku: KAHWIN PADA USIA MUDA

FRAGMEN AKHIR - BUKU KAHWIN PADA USIA MUDA

Mahkota: Usah Dibiar ‘Kusam’

Faktor bau juga menyumbang terhadap kadar perceraian di Malaysia. Kita biasa dengar bau badan suami yang busuk dan kita juga biasa mendengar kisah tentang suami yang tidak tahan dengan bau badan isteri. Terdapat juga kes si isteri yang meminta cerai hanya kerana tidak tahan dengan bau mulut suami.

Mungkin sebab itulah kita lihat banyak iklan penyegar mulut yang rancak mengiklankan produk masing-masing. Rupa-rupanya masalah bau mulut juga merupakan suatu masalah, sehingga ada di antaranya membawa mesej- perempuan cantik memilih lelaki biasa dengan mulut berbau segar dan menolak si tampan dengan mulut yang berbau.

Masalah mulut berbau bukan sahaja menjauhkan orang di sekeliling tetapi turut mewujudkan jurang dalam hubungan suami isteri. Kemesraan seperti sebelumnya akan terhakis lebih-lebih lagi bagi isteri yang mempunyai deria bau yang sensitif. Memang tidak dinafikan TUHAN menjadikan manusia sebegitu unik. Ada yang langsung tidak boleh menghidu sesuatu yang pelik dan ada yang tidak berbau apa-apa.

Pernah berlaku seorang makmum dalam sembahyang kelihatan begitu rimas, terbatuk-batuk dan terus mengasingkan diri sebaik sahaja habis solat. Rupa-rupanya dia tidak tahan dengan bau minyak wangi yang dipakai oleh makmum di sebelahnya. Begitu juga sepasang suami isteri tidak berbual panjang semata-mata kerana si isteri mengadu mulut suaminya berbau. Macama mana si suami tidak merajuk? Jika dahulu boleh saja mencium isterinya tetapi kini tidak lagi. Itu cerita isteri yang mempunyai deria bau yang kuat. Tetapi, bagaimana pula bagi suami yang mempunyai deria bau yang sensitif?

Bagi sesetengah lelaki, seperti yang dilaporkan akhbar popular Malaysia, jelas memperlihatkan bahawa isu remeh tentang penjagaan kebersihan diri menjadi punca berlakunya peningkatan kes perceraian pada pasangan. Amat janggal apabila dibaca bahawa mahkota paling berharga isteri yang selalunya mampu memancing ghairah suami telah bertukar menjadi penyumbang terhadap kadar perceraian.

‘Mahkota’ itu adalah aset bernilai buat kaum wanita yang perlu dijaga kebersihannya. Menjaganya agar sentiasa bersih akan meningkatkan keharmonian rumah tangga sekali gus mampu melanjutkan usia perkahwinan. Bagi yang dijangkiti kulat akan mengeluarkan bau yang amat menyengat dan akan membantutkan keinginan lelaki untuk bersama. Begitu juga apabila ada yang terkena infeksi penyakit menular seksual seperti chlamydia, herpes genital atau gonorea.

Para isteri tidak boleh memandang ringan masalah mahkota yang ‘sakit’ ini kerana si suami tidak akan selesa dengan persekitaran yang tidak memberangsangkan terutamanya apabila bersedia untuk melakukan hubungan badan. Kesannya mungkin mendalam buat suami. Pasti dirinya akan mencari ‘makanan’ lain yang lebih sedap lagi. Jika diberi pilihan sekalipun, orang lebih suka mendayung di air yang bersih dan bukan mendayung di sungai kotor dan berbau. Silap hari bulan, sampan sudah sedia untuk bertolak, kayu pendayung pula patah sebelum digunakan.

Sesungguhnya Islam juga amat menganjurkan menjaga kebersihan kerana ia merupakan ciri-ciri muslim sejati dan mulia:
Anas bin Malik berkata:
Telah ditentukan waktu untuk kami memendekkan misai, mengerat kuku, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu kemaluan dan kami tidak dibenarkan untuk membiarkan lebih dari masa 40 malam. - HR Muslim, ibnu Majah, Ahmad, Tarmizi, Al-Nasai dan Abu Daud

TAMAT

Ingin miliki buku ini sila hubungI: (RM18.00 SAHAJA)
Zulia Zakaria - 03-51013649 untuk jualan di sekolah atau anjuran persatuan Hubungi: Rojana Md Nor - 019-2260713 untuk pertanyaan mengenai Karangkraf Mall E-mel untuk menjadi pengedar buku: promogrupbuku@ka­rangkraf.com mailto:promogrupbuku@karangkraf.com Hubungi Eksekutif pengedaran ini sekiranya tidak terdapat buku-buku kami di kedai: Pantai Timur/ Central: Halim (019-2886263) & Raqib (013-6554415) Utara/ Central: Hanapi (019-2297371) & Saiful Azlan (012-3412411) Selatan/ Central: Azam (012-9897565) & Ibrahim (019-2766876) Mega Bookstores/ MPH, Kinokuniya, Boarders, Popular: Fadzli@Apai (019-6222839) Sabah, Sarawak & Luar Malaysia: 03-5101 3683/84 (Liza).

Dapatkan buku koleksi Fuad Haji Sam sekarang!

No comments: